- -latime
- -inaltimea laturii
- -diametru
- -structura
- -indice de sarcina
- -indice de viteza.
DESCIFRARE
Exemplu de dimensiune: 225/55 R 17 97 W
225: corespunde latimii anvelopei in mm. in exemplul nostru anvelopa are 225 mm latime
55: indica seria anvelopei, adica relatia dintre inaltimea flancului si latimea sectiunii pneului. in exemplul nostru, inaltimea flancului echivaleaza cu 55% din latimea anvelopei. Cu cat raportul este mai mic, cu atat flancul este mai putin inalt.
Observatie: cu cat flancul este mai putin inalt, cu atat mai buna este aderenta la curbe; in acest caz, condusul este de asemenea mai putin confortabil.
R: este vorba despre constructia interna a anvelopei. R indica o constructie „radiala”. Majoritatea anvelopelor in circulatie astazi sunt de constructie radiala. Aceasta inseamna ca acele cabluri textile din carcasa traverseaza anvelopa de la un inel (numit si „garnitura”) la altul.
17: este vorba despre diametrul intern al anvelopei, altfel spus inaltimea jantei. Acest diametru este exprimat in inci. in exemplul nostru diametrul este deci de 17 inchi.
97: este vorba de indicele de sarcina. Acest indice indica sarcina maxima pe care o poate suporta anvelopa atunci cand este umflata la presiunea maxima de siguranta. in exemplul nostru aceasta nu inseamna ca anvelopa poate suporta 97 kg ci ca indicele este 97; trebuie consultata o tablel de corespondenta care stabileste pentru fiecare indice sarcina in kg. Pentru un indice de 97, sarcina maxima suportata este de 730 kg/anvelopa.
W: corespunde indicelui de viteza si indica viteza maxima la care anvelopa este certificata pentru a putea suporta o sarcina in deplina siguranta. Indicii de viteza merg de la A (cea mai scazuta) la Y (cea mai ridicata) cu o singura exceptie: H este situat intre U si V. La fel ca pentru indicele de sarcina, fiecare litera corespunde unui echivalent in km/h:
- Q: 160 km/h
- R: 170 km/h
- S: 180 km/h
- T : 190 km/h
- H: 210 km/h
- V: 240 km/h
- ZR : > 240 km/h
- W : 270 km/h
- Y: 300 km/h
Atentie: indicele de viteza este o indicatie legata de capacitatile anvelopei; in niciun caz nu veti putea circula dincolo de limita legala de viteza.
Tabel de corespondenta: Indicele de sarcina vs Sarcina in kg/anvelopa
INDICE DE SARCINA | SARCINA IN KG PER ANVELOPA |
---|---|
65 | 290 |
66 | 300 |
67 | 307 |
68 | 315 |
69 | 325 |
70 | 335 |
71 | 345 |
72 | 355 |
73 | 365 |
74 | 375 |
75 | 387 |
76 | 400 |
77 | 412 |
78 | 425 |
79 | 437 |
80 | 450 |
81 | 462 |
82 | 475 |
83 | 487 |
84 | 500 |
85 | 515 |
86 | 530 |
87 | 545 |
88 | 560 |
89 | 580 |
90 | 600 |
61 | 615 |
92 | 630 |
93 | 650 |
94 | 670 |
95 | 690 |
96 | 710 |
97 | 730 |
98 | 750 |
99 | 775 |
100 | 800 |
101 | 825 |
102 | 850 |
103 | 875 |
104 | 900 |
105 | 925 |
106 | 950 |
107 | 975 |
108 | 1000 |
109 | 1030 |
110 | 1060 |
111 | 1090 |
112 | 1120 |
113 | 1150 |
114 | 1180 |
115 | 1215 |
116 | 1250 |
117 | 1285 |
118 | 1320 |
119 | 1360 |
120 | 1400 |
121 | 1450 |
122 | 1500 |
123 | 1550 |
124 | 1600 |
ALTE MARCAJE
Cod UTQG
Norma UTQG (Uniform Tire Quality Grading) este o norma nord-americana ceruta de departamentul de transporturi ale USA (FMVSS: FEDERAL MOTOR VEHICULE SAFETY STANDARDS) cu privire la anvelopele masinilor private.
Anvelopele cu crampoane (4×4, tot-teren), anvelopele pentru zapada, rotile de rezerva si anvelopele mai mici de 12 inci nu intra in aceasta categorie.
Aceasta norma trebuie sa fie prezenta pe flancurile anvelopelor vandute in SUA, si datorita faptului ca toti fabricantii sunt prezenti pe piata americana, regasim aceasta norma pe majoritatea anvelopelor vandute in Europa.
Informatii despre fabricare
Aceste coduri ne permit sa aflam cand si unde a fost produsa anvelopa. in acest exemplu:
DOT – Department of Transportation (USA)
BP – Codul se refera la fabrica in care a fost produsa anvelopa
M2 – Cod dimensiune
P711 – Cod optional
4008 – Saptamana si anul de fabricatie. in acest caz saptamana 40 din 2008.
Marcaje Iarna
Doua marcaje specifice pentru iarna se pot afla pe flancurile anvelopelor:
M+S
Acest marcaj indica faptul ca, in conformitate cu regulamentele europene, este vorba despre o anvelopa pentru „zapada”. Cu toate acestea, performantele sale pe timp de iarna nu fac obiectul testelor.
3PMSF
3 Peaks Mountain Snow Flake: anvelopele cu acest marcaj sunt prevazute pentru conditii de drum cu zapada si ofera performante confirmate prin teste.*
Simbolul constituit din trei varfuri muntoase si un fulg de zapada (3pMSF) aplicat pe anvelopele M+S (Mud & Snow) desemneaza anvelope concepute pentru conditii dificile de zapada.
* Test de eficacitate a franarii in conditii de iarna conform metodei ETRTO (European Tyre and Rim Technical Organisation).
sursa: bfgoodrich.fr